Varför fokuserar fitness-företagen så mycket på appar?

Varför fokuserar fitness-företagen så mycket på appar?

Varför fokuserar fitness-företagen egentligen så mycket på appar? Detta är en fråga man kan ställa sig. Antalet träningsappar och digitala lösningar för gym har nämligen exploderat under de senaste åren. Idag kan du som svensk välja mellan tusentals träningsappar som kan mäta blodtryck, hjärtpuls och mycket mer. I den här artikeln kommer vi gå lite djupare på vad som har lett till den här utvecklingen. Vi kommer även gå in på hur det gynnar både fitness-bolagen och dig som kund.

De vill följa med i utvecklingen

Precis som alla andra bolag vill inte heller fitness-företagen lämnas kvar i utvecklingen. Allt fler använder sin mobil till allt som möjligtvis kan användas med en smartphone. Det finns flera exemplar på detta. Bland annat har streamingtjänsterna tagit över biografer. Mobiler har också ersatt allt från väckarklockor till miniräknare.

Det tydligaste exemplet på hur industrier digitaliseras är i spelindustrin. Tidigare fanns det bara fysiska spelautomater och landbaserade casinon på ett fåtal platser. Nu kan man spela starburst och tusentals andra casinospel via dator eller surfplatta.

På samma sätt ser vi en trend där traditionella gym komplementeras med digitala appar på mobilen för att bli mer digitala. Vi är i den fasen där kunder förväntar sig kompletterande appar för det gym de går till.

Det blir allt lättare att bygga appar

Det blir allt lättare att bygga appar

Enda sedan apparna revolutionerade samhället har fitnessföretag alltid haft ett stort intresse för appteknologi. Detta har dock tidigare varit begränsat. Företag var tvungna att anlita sina egna utvecklare för att programmera sina träningsappar. Nu finns det dock digitala tjänster som låter dig bygga egna gymappar utan att behöva koda. Man väljer en mall, justerar eller lägger till funktioner med ett enkelt gränssnitt.

Det blir mer flexibelt och motiverande för kunderna

Det finns flera olika former av fitnessbolag. Vissa fokuserar uteslutet på träningsappar medan andras affärsideer består av en kombination av träningsapp och gym. Oavsett typ är de båda intresserade av fitnessappar av samma anledning. Det utökar vad man kan erbjuda sina kunder.

Många fitnessföretag skrotar sina traditionella gymkort och använder sig istället av en abonnemangslösning med sina egna träningsappar. Dels slipper man kostnader med att producera fysiska kort som behöver blippas. Dels ger det kunderna mer möjlighet att ta sig till gymmet när de känner för det. Den största fördelen är att man slipper personal. Annars hade de i alla fall behövt sköta utgivning av gymkort och administrera betalningar.

Man kan även vara betydligt mer kreativ med olika it-lösningar. Det finns nu exempelvis träningsappar vars promenadturer avbildar djur på kartan av olika dess slag. Detta gör definitivt joggingturerna både roligare och mer motiverande.

Slutsats – digitaliseringen är här för att stanna

Om man anser digitaliseringen och fokuset på appar bland fitness-bolag som tillfällig tror man fel. Träningsappar är här för att stanna. De ger för många fördelar, dels sparas kostnader för gymklubbar och ger kunderna mer kontroll över sig själva. Träningsappar kan också idag byggas av i princip vem som helst. I korthet innebär det att man inte behöver anlita examinerade apputvecklare.

Lämna ett svar